Szukaj Logowanie Kontakt
             Kontakt Blog Kalendarz

  ANSYS Elite Channel Partner ANSYS Polska ANSYS Logo cropped 164px

ANSYS Elite Channel Partner ansys logo czarne tlo SMALL ANSYS Logo cropped 164px
    ANSYS Elite Channel Partner

Spis Treści:

Do najważniejszych materiałów wykorzystywanych w przemyśle samochodowym należą: stal, aluminium oraz materiały polimerowe zwane tworzywami sztucznymi. Ostatnia grupa jest najkrócej obecna w historii ludzkości – pierwsze wzmianki naukowe dotyczące wytwarzania polimerów pojawiły się dopiero w połowie lat dwudziestych XX w. [1]. Jednak to właśnie tworzywa sztuczne przeżywają dziś najbardziej dynamiczny rozwój, czego głównym motorem jest niska gęstość materiału, możliwość relatywnie łatwego formowania oraz otrzymywania elementów niewymagających dodatkowych zabiegów po produkcji.

Coraz bardziej imponujące właściwości mechaniczne i termiczne tworzyw skutkują ich nowymi zastosowaniami; w wielu przypadkach zastępują one tradycyjne materiały. Zjawisko to jest tym bardziej interesujące, gdy weźmie się pod uwagę, że średnio w porównaniu ze stalą konstrukcyjne tworzywa sztuczne wykazują:

  • o dwa rzędy mniejszą sztywność (E),
  • o rząd mniejszą wytrzymałość doraźną (Rm),
  • kilka do kilkunastu razy wyższą rozszerzalność cieplną (α).

Ze względu na budowę tworzywa sztuczne można podzielić na: termoplasty, duroplasty, elastomery i elastomery termoplastyczne. Niniejszy artykuł skupia się na termoplastach, które jako polimery nieusieciowane wykazują wysoką sztywność w temperaturze otoczenia, a podgrzewane miękną aż do przejścia w stan uplastyczniony, umożliwiający relatywnie łatwe ich formowanie, np. metodą wtrysku ciśnieniowego do formy.

Polimery termoplastyczne ze wzmocnieniem

Jednym z kamieni milowych na drodze rozwoju materiałów polimerowych było zastosowanie fazy wzmacniającej w postaci wypełniaczy, np. ciętych, krótkich włókien (szklanych, węglowych, aramidowych). Wprowadzone do termoplastu wzmocnienie przenosi w dużej mierze działające na materiał zewnętrzne obciążenie. W rezultacie wzrasta np. sztywność i wytrzymałość materiału w kierunku ułożenia włókien, które charakteryzuje stosunek długości do ich średnicy zwykle mieszcący się w przedziale 5÷40.


Poprzednia Następna »

Powiadomienia

Chcesz wiedzieć gdy dodamy nowy artykuł? Wybierz kategorię, która Cię interesuje!

ANSYS WORKBENCH

Oprogramowanie

STREFA AKADEMICKA